Dessa guider visar hur man enkelt startar en e-handel med WordPress och WooCommerce. Detta är en kostnadsfri, enkel och snabb e-handelslösning med öppen källkod. WooCommerce är världens mest populära e-handelsplattform idag.
I denna guide tipsar vi om WooCommerce-appen samt ett antal smarta tillägg för WooCommerce.
WooCommerce-appen & bra tillägg
WooCommerce i sig kostar, precis som WordPress, inte att krona att ladda ner eller använda. Det finns dock hundratals, om inte tusentals, bra appar och tillägg som kostar en slant, men samtidigt gör din e-butik så mycket bättre.
Vi har tidigare i vår serie talat om vikten av att applicera en gnutta logistik på e-handeln. Där kommer WooThemes officiella mobilapp in i bilden. Alla är inte redo att koppla in Fortnox utan nöjer sig med att jobba mobilt. WooCommerce REST API gör det möjligt att via en officiell app (endast för iOS i skrivande stund) se orderhistorik, ringa eller maila kunden via val inne i appen, se lagerstatus för enskilda produkter med mera.
WooThemes WooCommerce-appen, som kostar knappt 50 kronor, laddas ner som vanligt från Apple App Store och REST API måste vara aktiverat i WooCommerce-inställningarna. Appens första inmatningsfält är den URL som din WooCommerce-butik har.
OBS! Vi använde en URL som saknade ett SSL-certifikat vid tiden för författandet av den här texten. Det är dock (oerhört mycket) rekommenderat att du använder kryptering av datatrafiken via SSL. FS Data erbjuder tre typer av SSL-certifikat: https://fsdata.se/webbhotell/ssl-certifikat/
Om du inte har REST API aktiverat kommer appen att ge ett felmeddelande (Site Error). När du angett URL:en är nästa steg att ange Consumer Key och Consumer Secret. Det är två långa kodnycklar som du finner i din användarprofil i WordPress-kontrollpanelen, scrolla längst ner på sidan för dessa. API-rättigheterna ger användare möjlighet att Läsa, Skriva eller Läsa/Skriva. Om du angett nycklarna rätt och tryckt på Complete Setup inne i din WooCommerce-butik.
Möjligheten att kunna se din WooCommerce-butik från din mobiltelefon är en av de funktioner som gjort WooCommerce till ett e-handelssystem att räkna med. Tänk dig själv vad smidigt det är att dra fram din mobil och visa en produkt för en kund, när du är på ett möte eller saknar tillgång till en dator. Appen ger dig dessutom möjligheten att koppla in flera olika WooCommerce-butiker. Så var du än befinner dig och där det finns mobildatatäckning kan du hålla koll på din butik.
Till Android finns WooCommerce-appen WooSales och för dig som är sugen på att skapa en egen app finns AppPresser/Reactor.
– Name your price: Låt kunden bestämma priset!
Name Your Price är en extension till WooCommerce som gör det möjligt för dina kunder att själva bestämma priset de betalar. Du kan ange ett lägsta pris och låta kunden bestämma om de vill betala mer än så. Name your price är också användbart om du har publicerat möjligheten att donera ett belopp.
– Tillägget köper du på WooThemes marknadsplats och priset är från 49 dollar: http://www.woothemes.com/products/name-your-price/
Name your price har stöd för flera andra WooCommerce-extensions såsom Subscriptions för att kunna skapa en kombinerad återkommande delbetalningsfunktion. NYP har även stöd för produktslaget variationer, samt tillägget PDF Product Vouchers som ger dig möjlighet att sälja kuponger för inlösen offline (du tar betalt online).
Installation och konfiguration av Name your price
Ladda ner filerna från WooThemes, ladda upp filerna till din webbserver (wp-content/plugins) och aktivera tillägget. Redigera en produkt och markera rutan framför ”Name your price” i fälten för Produktdata:
Name your price finns bara på engelska och det är de två fält som ersätter fälten för ordinarie pris och reapris som du ska hålla ögonen på. Mer än så är det inte. Du får översätta texterna till svenska om du inte vill blanda språk i din WooCommerce-butik. Den svenska översättningen av WooCommerce som FS Data distribuerat i över två års tid inkluderar tyvärr inte extensions (tillägg/plugin).
– Dynamic Pricing
Det här tillägget, precis som Name your price, har funnits som påbyggnad till WooCommerce i flera år. Ett tillägg som utvecklats i flera år brukar för det mesta vara en kvalitetsmått. Det finns fler än 500 plugin till WooCommerce på CodeCanyon och vi får inte plats med samtliga. Valet föll på att skriva om Dynamic Pricing eftersom det skapar användbara prissättningsregler för din e-butik, regler som vi tror att många av er som läser detta har nytta av.
Dynamic Pricing har sju så kallade lägen inom vilka du skapar dina regler. För dig som vill gotta ner dig i alla inställningsmöjligheter rekommenderas den officiella dokumentationen.
Vi avgränsar oss här till två metoder för att dels ge en utvald kundgrupp ett rabatterat pris och en metod där produkter i en hel kategori får nedsatt pris:
1) Låt en utvald kundgrupp erhålla produkter inom en viss kategori till ett fast rabatterat pris om de köper 1-5 st: Vår exempelbutik säljer WordPress-kurser (kategoriserade under WordPressutbildning) och eftersom vi anser att lärare är viktiga har vi valt att sänka priset för den kundgruppen:
Vi börjar med att redigera en produkt, ser fälten inom Produktdata och menyvalet Dynamic Pricing. Där klickar vi på Add Pricing Group och flertalet rullgardinsmenyer visar sig (se skärmdumpen ovan).
Först väljer vi kundgruppen Teacher och därefter markerar vi den kategori som prismodellen ska gälla för. Vi begränsar erbjudandet i tid och uppdaterar produkten. När en av kunder inom kundgruppen Teacher besöker vår e-butik och placerar produkten i varukorgen visas det rabatterade priset (1495 istället för 1995):
Ett annat sätt att arbeta med tillägget Dynamic Pricing är att bestämma rabatt för hela kategorier. Se vänstermenyn i WordPress-kontrollpanelen, under WooCommerce finns ett nytt menyval som heter Dynamic Pricing. Klicka dig in där och gå till fliken Category (titeln på sidan är Category Pricing). Här markerar vi två kategorier (Förvaring och WordPressutbildning) och ger dessa kategorier en regel som säger att allt som säljs i den kategorin ska säljas med 10 procent rabatt:
Vi återvänder till vår lärare och hennes (hon heter Astrid) varukorg. Där ser vi nu att hon erhåller 10% rabatt på utbildningen som hon är på väg att köpa (vi tog bort specialrabatten kopplad till hennes kundgrupp):
Dynamic Pricing tillhör de mer invecklade tilläggen till WooCommerce. Här har vi visat på två delar av det som handlar om rabatt och hur detta styrs på produkt-, kundgrupps- samt kategorinivå. Du som har tänkt att börja med rabatter har ett riktigt bra tillägg i Dynamic Pricing. Glöm bara inte bort att räkna på lönsamheten innan du börjar ge rabatter så att du inte gör förlust, vilket vi talade om i det andra inlägget i den här serien när vi gick igenom fraktinställningarna. Det är även en god investering att experimentera med många olika prisscenarion. Dynamic Pricing är ett kraftfullt tillägg för dig som kan bemästra det.
– Avslutning
Detta sammanfattar den sista delen i vår serie med guider för WooCommerce. Dessa guider har producerats i samarbete med WordPress-konsulten Björn Sennbrink. Om du uppskattar våra guider, länka då gärna till dem!
Här är samtliga guider i denna serie:
– Installera WooCommerce och lägg till produkter (1/5)
– Frakt och moms i WooCommerce (2/5)
– Hantera betalningar i WooCommerce (3/5)
– Kundorderflöde och Fortnox i WooCommerce (4/5)
– WooCommerce-appen & bra tillägg (5/5)