Dessa guider visar hur man enkelt startar en e-handel med WordPress och WooCommerce. Detta är en kostnadsfri, enkel och snabb e-handelslösning med öppen källkod. WooCommerce är världens mest populära e-handelsplattform idag.
I denna guide visar vi hur man installerar WooCommerce, anpassar dess utseende och lägger till produkter.
Installera WooCommerce och lägg till produkter
– Enkel installation hos FS Data
Om du har webbhotell hos FS Data så kan du enkelt installera WordPress och WooCommerce via vår kontrollpanel. Installationen sker i en optimerad servermiljö, vilket ger en snabbare sida, och framtida säkerhetsuppdateringar installeras automatiskt.
- Logga in i vår kontrollpanel
- Gå in under ”Hemsida” och ”Applikationer”
- Klicka på knappen ”Installera ny applikation”
- Välj ”WordPress” under Applikation och bocka i ”WooCommerce” under WordPress-tillägg
- Klicka på knappen ”Installera” och vänta några sekunder
- Använd det användarnamn och lösenord som visas för att logga in på din WordPress/WooCommerce-sida
– Manuell installation
Den manuella installationen av WooCommerce förutsätter att du redan har installerat WordPress. Här finns en guide för det: Installera WordPress (manuellt) på ditt webbhotell. Därefter kan du installera WooCommerce manuellt så här:
- Logga in i WordPress på din sajt (/wp-admin)
- Gå till ”Tillägg” och ”Lägg till nytt”
- Sök efter ”woocommerce” och klicka på ”Installera nu”
- Aktivera WooCommerce och klicka på ”Install WooCommerce pages” (detta skapar butikssidan, varukorgen, kassan etc)
- Om du kör WordPress på svenska ges du valet att uppdatera översättningen, klicka på ”Force Update Translation” för att göra detta om klick på ”Update Translation” inte har någon effekt
Här är även en video som visar hur man installerar WooCommerce via WordPress:
– Välj ett passande tema
Om du inte valt ett tema redan är det nu du bör göra det. Det finns tusentals teman att välja mellan, dels i den officiella temakatalogen och så finns det marknadsplatser såsom ThemeForest för dig som är beredd att betala för ett tema.
WooThemes Storefront är ett tema som är anpassat till WooCommerce och om du väljer ett tema som saknar stöd för WooCommerce kommer du att se en notis om det. Är du helt ny på detta, räkna med att du får prova dig fram. För att underlätta valet av tema kan du börja mata in några exempelprodukter, så att du kan se hur din WooCommerce-butik kommer att se ut:
– Lägg till/redigera produkt
Se menyn till vänster: Välj menyvalet ”Produkter” och klicka därefter ”Lägg till produkt”. Det som nu visas är samma som vid hantering av Sidor eller Inlägg. WooCommerce har dock adderat några fält och vi ska nu gå igenom dessa:
Produktnamn – Här matar vi in produktens namn och här bestämmer vi vilken titel eller rubrik som vår produkt ska ha utåt sett i butiken, i sökningar och på arkivsidor samt platshållare för kompletterande köp och så vidare. Permalänken skapas automatiskt av WordPress, precis som när du skapar nya inlägg eller sidor. Klicka på Spara utkast om permalänken inte autosparas.
Produktbeskrivning – Den stora inmatningsrutan är platsen för vår beskrivning av vår produkt. Här får du plats med både bilder och texter. Du kan t.ex. lägga till kod för att bädda YouTube-klipp (förslagsvis produktbeskrivningar) och allt annat som du kan lägga till när du skapar vanliga WordPress-inlägg och sidor.
Kort beskrivning av produkt (på engelska: Product Short Description) en bit ner på sidan (är som standard placerat under ”Egna fält”) är fältet där du anger vad som ska visas intill produkttiteln, priset, lagersaldo mm. Det finns alltså två fält för produktbeskrivning och för att optimera produktsidan ut mot kund bör du inte använda samma text i ”Product Short Description” som i den stora inmatningsrutan.
Produktkategorier – Se högerkolumnen i gränssnittet under den blå publicera-knappen. Här skapar vi en ny produktkategori med det passande namnet ”Arbetsdator”. Notera att du kan göra detta innan du lägger till en produkt och att du kan skapa hierarkier för att sortera dina produkter.
Produktetiketter – Strax under produktkategorierna har vi fältet för etiketter relaterade till produkten. Vi väljer här några ord som passar produkten (kontor, apple, bästa datorn). Rekommendationen är att du väljer endast väljer nyckelord som svarar upp emot produkten och dess egenskaper.
Utvald bild – Att marknadsföra en produkt utan en beskrivande bild kan vara hämmande för försäljningen. Ladda därför upp en bra bild av produkten. Lägg lite extra tid på bra produktbilder så kommer din e-butik att bli så mycket bättre.
Produktgalleri – Att kunna se en produkt ur flera vinklar är viktigt. Ge produktbilderna samma omsorg som den utvalda bilden.
De inmatningar du gjort fram till nu har inte krävt inställningar av WooCommerce. Eftersom standardinställningen i WooCommerce är försäljning i Storbritannien med brittiskt pund ska vi nu skifta över till första inställningssidan och ändra till Sverige och krona.
Se vänstermenyn igen, under ”WooCommerce” hittar du ”Inställningar” och högst upp under ”Generella alternativ” väljer du basland (Sverige). Valutan i den här guiden är Svensk krona, så ändra till det också under ”Valutainställningar” på samma sida. Välj valutapositionen ”Höger med mellanrum”. Klicka på Spara ändringar och återvänd till produktsidan. Ladda om den genom att klicka på Spara utkast.
Produktdata: Generellt – Första fliken är där du anger artikelnummer, pris och eventuellt reapris. När du är klar med produktinmatningen bör du förhandsgranska din produktpresentation:
– Utökad Produktdata
Vi har ovan gått igenom grunderna för produktinmatning. Vi valde standardinställningarna som är att produkten är en Enkel produkt. WooCommerce bjuder dock på fler alternativ på den punkten: Grupperad produkt, Extern/affiliateprodukt och Variabel produkt.
Grupperad produkt – Den här produkttypen kan du använda för att ge din kund en möjlighet att välja fler relaterade produkter från en enda produktpresentation. Du gör det genom att först skapa en Parent-produkt och därefter Child-produkter. De senare kopplas till Parent-produkten genom att du väljer det under valet Länkade produkter i Produktdatafältet. Notera valmöjligheten att undanta Child-produkterna från produktkatalogen. En video visar hur du skapar grupperade produkter:
– VIDEO ”grupperade produkter”
Extern/Affiliateprodukt – Använd den här produkttypen om du vill länka kunden vidare exempelvis om du driver en affiliatesajt där produktkatalogen lästs via en XML-fil. Då vill du att kunden klickar sig vidare från din e-butik till butiken varifrån du får din provision. För att importera ett XML-flöde i affiliatesyfte kan du använda WordPress-tillägget WP All Import och en add-on för WooCommerce: http://www.wpallimport.com/woocommerce-product-import/
Variabel produkt – En produkttyp som du använder när du vill ge kunden valmöjligheter i produktpresentationen. Om du säljer ketchupflaskor kan dessa finnas i flera storlekar. Om du säljer kläder finns dessa sannolikt i flera olika storlekar.
– Avslutning
Detta sammanfattar den första delen i vår serie med guider för WooCommerce. Dessa guider har producerats i samarbete med WordPress-konsulten Björn Sennbrink. Om du uppskattar våra guider, länka då gärna till dem!
Här är samtliga guider i denna serie:
– Installera WooCommerce och lägg till produkter (1/5)
– Frakt och moms i WooCommerce (2/5)
– Hantera betalningar i WooCommerce (3/5)
– Kundorderflöde och Fortnox i WooCommerce (4/5)
– WooCommerce-appen & bra tillägg (5/5)