Dessa guider visar hur man enkelt startar en e-handel med WordPress och WooCommerce. Detta är en kostnadsfri, enkel och snabb e-handelslösning med öppen källkod. WooCommerce är världens mest populära e-handelsplattform idag.
I denna guide visar vi hur man hanterar frakt och moms i WooCommerce.
Frakt och moms i WooCommerce
Utgångsläget är vår demobutik som skapades i första inlägget om E-handel med WordPress och WooCommerce.
Det enklaste sättet att arbeta med frakt i WooCommerce är att bestämma sig för ett fast fraktpris (Flat Rate på engelska). Oavsett hur många produkter eller exemplar av samma produkt som kunden väljer att placera i varukorgen, blir fraktpriset samma.
Det fungerar ekonomiskt om du tagit höjd för denna typ av ordrar. Du bör räkna in kostnader du har för expediering, packning och förpackningar samt själva transportkostnaden. Om du inte tar med alla dessa kostnader i beräkningen finns det risk att du gör förlust på frakten och i värsta fall på hela ordern.
För att bestämma ett fast fraktpris, gå in under ”WooCommerce” > ”Inställningar” > ”Frakt” och ”Fast Pris”. Innan du klickar på Fast Pris måste du aktivera beräkningen av frakt.
Du kan välja att aktivera en fraktkostnadskalkylator i varukorgen och bestämma om du vill dölja eller visa fraktkostnaden innan kunden angett sin adress. Det är på den här sidan du bestämmer om du vill begränsa leverans till vissa länder. Klicka i den horisontella menyraden till höger om ”Fraktalternativ” för att göra inställningar för andra typer av frakt (exempelvis ”fri frakt”).
En fraktkostnad vs. fraktklasser
Vi väljer inledningsvis att göra inställningar för ”Fast pris” och att ha en fraktkostnad (39 kr) ut mot kund oavsett hur mycket de beställer. Om vi vill få mer kontroll över våra fraktkostnader kan vi välja att arbeta med fraktklasser. Fraktklasser är användbart för dig som vill kunna ha olika fraktpriser utifrån vilka varor som finns i varukorgen.
Vårt exempel i den här guiden är en e-butik som säljer datorer i olika storlekar (och en ketchupflaska). Små datorer ges fraktklassen ”minidatorfrakt”, mellanstora datorer ges fraktklassen ”arbetsdatorfrakt” och stora datorer ges fraktklassen ”bamsedatorfrakt” (ketchupflaskan ges fraktklassen ”förvaring”).
– Skapa fraktklass och koppla till produkt
Se menyvalet ”Produkter” och därefter ”Fraktklasser”. Gränssnitt här är samma som för när du lägger till kategorier och taggar i WordPress. Vi väljer att skapa våra fraktklasser enligt vad som beskrevs tidigare:
Nästa inställningssida vi klickar oss fram till är ”Fast pris” (till höger om ”Fraktalternativ”, WooCommerce-Inställningar-Frakt) där vi bestämmer priset för varje fraktklass och anger vad som ska visas i varukorgen och kassan:
Fältet ”Titel för metod” kan lämnas tomt eller så skriver du något i stil med ”fraktkostnad” eller ”fraktpris” för att göra det extra tydligt vad som är produktpris och fraktpris. Längst ner på den här sidan anger vi våra fraktklasser och priset för dessa. Lämna fältet expeditionsavgift blankt om du inte vill använda dig av det. Adderad expeditionsavgift läggs ovanpå fraktkostnaden. En fraktkostnad om 30 kr och en expeditionsavgift om 10 kr visas således som ”Frakt 40 kr” i varukorgen.
Nu navigerar vi oss tillbaka till redigeringsläget av den produkt vi skapade i första WooCommerce-guiden. Vi öppnar Mac mini-produkten, scrollar fram fältet ”Produktdata” där vi tidigare matade in artikelnummer och pris. Under fliken ”Frakt” väljer vi fraktklassen ”Arbetsdatorfrakt” i rullgardinsmenyn:
När kunden nu väljer att placera vår produkt i varukorgen kommer fraktpriset att vara samma som priset för fraktklassen. Vi råder dig att testa detta noga innan du publicerar produkten. Du vill förmodligen köra en kombination där det finns ett grundfraktpris på t.ex. 39 kr som kan kombineras med priserna för fraktklasserna.
– Moms
Moms är något som de flesta e-handlare kommer i kontakt med. WooCommerce låter dig välja om du vill visa priser inklusive eller exklusive moms. Den valmöjligheten är bra för dig som jobbar B2B och som vill visa priser exklusive moms i din e-butik. Valmöjligheten är även bra för dig som jobbar B2C och vill göra det extra tydligt gentemot kunden att momsen ingår i priset.
Klicka på ”WooCommerce” > ”Inställningar” > ”Moms” för att visa Momsalternativ:
Det första vi kontrollerar är att rutan till vänster om ”Aktivera moms och momsberäkningar” är markerad. Svaret på frågan om vi vill visa priser inklusive moms är ”Ja” men du kan såklart välja ”Nej” där om du hellre önskar den inställningen. Om du inte markerar det här valet visas inte rullgardinsmenyerna intill priset i fältet ”Produktdata” när du redigerar en produkt.
Välj om momsen ska utgå från butikens basland (Sverige i vårt fall), alternativt kundens leveransadress eller debiterings/fakturaadress. Inställningen för ”Fraktklass” (Shipping Tax Class) ger dig möjlighet att bestämma om momsen på frakt ska bygga på produkterna eller inte. Det finns fler inställningar att göra för momsen, dessa är dock självförklarande och beskrivs inte närmare här.
Värt att nämna är dock möjligheten att skriva in egna momssatser. De kan heta vad som helst och efter att du klickat på Spara visas dina egna momssatser intill ”Momsalternativ” högt upp på sidan (i den horisontella menyraden).
WooCommerce skeppas med en standardsats för moms. Den satsen måste du redigera eller så skapar du en egen. Smidigast är dock att redigera standardsatsen, att ge den ett värde. Det gör det enklare vid framtida inmatning av produkter eftersom standardmomssatsen är förvald i fältet Produktdata. Skärmdumpen ovan innehåller en inbäddad delskärmdump av produktinmatningen med Standard-moms markerat.
För att bestämma momssatsen för Standardsatsen, klicka på ”Standardsatser/Standard Rate”. På den nya inställningssidan som visas; mata in ”SE” i första fältet och 25% i fältet som heter ”Sats %” – välj om du vill att frakten ska få samma momssats.
De många valen för momssatserna kan förklaras med att WooCommerce ska fungera i hela världen. Vissa länders stater (t.ex. USA) har olika momssatser och ibland skiljer dig sig åt ner på stadsnivå. Vi här i Sverige behöver bara ange landskoden och själva procentsatsen samt ett namn.
Precis som med frakt och fraktklasser råder vi dig att experimentera med momssatserna. Beroende på vad du säljer i din WooCommerce-butik kan momsen skilja sig åt. Alla varor och tjänster som säljs i Sverige har inte samma moms om 25 procent.
– Avslutning
Detta sammanfattar den andra delen i vår serie med guider för WooCommerce. Dessa guider har producerats i samarbete med WordPress-konsulten Björn Sennbrink. Om du uppskattar våra guider, länka då gärna till dem!
Här är samtliga guider i denna serie:
– Installera WooCommerce och lägg till produkter (1/5)
– Frakt och moms i WooCommerce (2/5)
– Hantera betalningar i WooCommerce (3/5)
– Kundorderflöde och Fortnox i WooCommerce (4/5)
– WooCommerce-appen & bra tillägg (5/5)